Sunday, July 20, 2008

APA ITU POLITIK

Orang pernah tanya kama apa tu politik.Jawap kama politik itu Tipu Muslihat Untuk Mencapai Kemenangan.Dalam politik biasanya kita dapat banyak musuh dari kawan.Kawan yang ada adalah kawan yang kipas untuk sesuatu.Politik sekarang dah tak main air liur lagi..semuanya kena berisi.Bila berisi semua menjadi kawan tapi bila tinggal air liur semua jadi lawan.
Yang bodoh makanan sicerdik.Yang miskin diperhambakan oleh sikaya.Orang bergelar bila berkata dan menipu ,kita kata dia tu bagus dan benar.Tapi bila kita tunjuk sesuatu yang benar orang kata kita pula yang menipu atau mengada gada.
Baru baru ni dalam parlimen telah berucap seorang menteri .. katanya kalau kita pinjam RM300RIBU dan kita bayar RM700(RATUS) sebulan.. pijam 20 tahun lepas tu kalau dah bayar 10 tahun kita boleh minta bank panjangkan semula pinjaman kita tu.
Geli geleman kama dengar..
700X12=8400X20=168000.00 selebihnya mana pergi tapi katanya pinjam RM300 RIBU.Itu tak termasuk bunganya.
Kata kawan kama .. ala dia pun bukan beli rumah dan pinjam tapi semua orang bagi .. mana tahu berapa bayaran pinjaman sebulan . Kita yang bodoh ni dengar je lah dia cakap .. orang lain pun tak perasan jadi bila dia kata gitu orang pun ingat betul lah.
Yang kama tahu kalau orang tu pinjam dalam RM180RIBU dan bayarannya selama 15 tahun maka dia kena bayar dalam RM1600 sebulan maka jumlah keseluruhan dibayar ialah RM288RIBU.Jadi bezanya RM108 RIBU tu adalah bunganya.
Kama nak cari juga pinjaman perumahan bernilai 300K yang dibayar RM700sebulan untuk 20 tahun (kira habis hutanglah tu dah bayar 2otahun) Mungkin pak menteri tadi tahu bank mana yang berikan pinjaman tersebut dan cara bayaran sedemikian rupa.
Maklumlah kama ni tak sekolah dulu dan senang je ikut je apa pak menteri tu kata kan.
Bijaknya dan uniknya politik Malaysia.

No comments: